sunnuntai 24. helmikuuta 2013

Treblinkan viimeinen juutalainen

Chil Rajchman, Treblinkan viimeinen juutalainen. Ranskankielisestä teoksestä Je suis le dernier juif - Treblinka 1942-43 saksaksi kääntänyt Ulrike Bokelmann. Saksan kielestä kääntänyt Marita Vihervuori. Minerva, Nørhaven, Tanska, 2013.

Chil Rajchman syntyi Łódźissa 1914. Toisen maailmansodan aikana hän pakeni siskonsa kanssa maaseudulle. Myöhemmin hänet kuitenkin sijoitettiin Varsovan juutalaisgettoon, mutta hän onnistui saamaan työluvan ja pääsemään pois kaupungista. Vuonna 1942 natsit aloittivat gettojen puhdistukset. Rajchman kuljetettiin Treblinkaan lokakuussa samana vuonna.

Operaatio Reinhard oli ensimmäinen vaihe natsien käynnistämässä juutalaisaineksen systemaattisessa tuhoamisessa. Tätä varten mm. Puolaan perustettiin tuhoamisleirejä,  joista Treblinka lienee kuuluisin. Tuhoamisleirin tehtävänä oli tappaa junalasteittain ihmisiä ja hävittää heidän ruumiinsa. Vaikka natsien rotuhygienia oli julkista politiikkaa, tuhoamisleirien toimintaa yritettiin peitellä: virallisessa kielenkäytössä tuhoamiseen viitattiin kiertoilmauksin, arkistoja poltettiin ja kaikki jäljet murhista tai niiden laajuudesta pyrittiin kätkemään. Tarkkoja lukuja Treblinkan uhreista ei ole, mutta heitä arvoidaan olleen noin 850000.

Rajchman saapuu Treblinkaan yhdessä siskonsa kanssa lokakuussa 1942, mutta he joutuvat eroon toisistaan heti saavuttuaan. Saapuvista juutalaisista pieni osa valittiin "työkommandoiksi", jotka joutuivat  lajittelemaan juutalaisten mukanaan tuomaa omaisuutta (monet luulivat joutuvansa Ukrainaan uudisasuttajaksi), parturoimaan kaasutettavia, repimään kuolleilta hampaita kultapaikkojen toivossa ja kuljettamaan ruumiita. Työkommandoja piestiin ja ruoskittiin niin kauan kuin he pystyivät tekemään työtä. Osa teki itsemurhan, toiset teloitettiin sattumanvaraisesti. Rajchman kuitenkin selviää ja pakenee vuoden 1943 vankilakapinassa. Seuraavana vuonna hän alkaa kirjoittaa muistelmiaan.

Treblinkan viimeinen juutalainen on lyhyt ja vaikuttava kirja. Rajchmanin kerronta tyytyy enimmäkseen toteamaan vain välittömän, mutta jatkuvien iskujen, makaaberien työtehtävien ja koruttoman kielen kautta välittyy karmiva tarina.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti