On varmasti vaikeaa—ja monen mielestä vaarallista—yhdistää Thomas Pynchonia tai David Foster Wallacea tieteiskirjailija Neal Stephensoniin, joten teen sen nopeasti. Tunnen kahden edellisen tuotantoa vain haastatteluiden ja toisen käden tietojen kautta enkä laita koko painoani tämän aasinsillan varaan, mutta kaikki kolme yhdysvaltalaiskirjailijaa kirjoittaa paksuja romaaneja, joiden kerronta säteilee sivujuonteiden ja yksityiskohtien kautta vähän joka suuntaan (ilman Laurence Sternen polveiluun erinomaisesti soveltuvaa mutta tarinankerronnan katkaisevaa huumoria). Tämä kerronnallinen yltäkylläisyys on nimetty maksimalismiksi, joka on tietysti vastareaktio minimalismille eli esteettisistä syistä kerronnan riisumiselle vain kaikkein olennaisimpaan. Kirjallisuuskriitikko James Wood on puolestaan luonnehtinut sitä hysteeriseksi realismiksi.
Stephensonin Reamde (2011) on tuhatsivuinen teknotrilleri. Taloudellisessa ahdingossa painiva nuori mies myy hämärälle välittäjälle ihmisten luottokorttitietoja. Sitten välittäjän tietokone miljoonien muiden tavoin saa Reamde-viruksen netissä pelattavan roolipelin T'Rainin kautta. Virus kryptaa kovalevyn asiakirjat tunnistamattomaksi paketiksi, jonka avaamiseen vaaditaan T'Rainissa maksettavia lunnaita. Lunnaiden maksaminen ei ole kuitenkaan aivan helppoa, ja välittäjän on vaikea selittää tätä kaikkea toimeksiantajalleen, kärsimättömälle venäläiselle mafiosolle. Tämä on kuitenkin vasta alkua vaikeuksille, joihin nuoren miehen tyttöystävä Zula, keskeisin lukuisista päähenkilöistä, viattomana sivullisena joutuu.
From long experience in places like Afghanistan and Chechnya, Sokolov recognised, in the black jihadist’s movements, a sort of cultural or attitudinal advantage that such people always enjoyed in situations like this: they were complete fatalists who believed that God was on their side. Russians, on the other hand, were fatalists of a somewhat different kind, believing, or at least strongly suspecting, that they were fucked no matter what, and that they had better just make the best of it anyway, but not seeing in this the hand of God at work or the hope of some future glory in a martyr’s heavens.T'Rain nettiroolipeli (massively multiplayer online role-playing game, MMORPG) ominaisuuksineen ja suosioineen liikkuu kaukana fiktion puolella, mutta oikeiden pelien tavoin se on kahdella tapaa kytkeytynyt todellisuuteen: ensinnäkin tietokoneisiin, joilla sitä pelataan, pitää asentaa peliä pyörittävä ohjelma, ja toiseksi pelin maailman ja todellisen maailman välillä liikkuu rahaa—paitsi pelaajien lompakoista pelifirmalle myös pelimaailmasta todelliseen maailmaan. Jo nykyisellään esimerkiksi kiinalaiset upottavat nettiroolipeleihin aikaa, jota he sitten myyvät kiireisille tai laiskoille länsimaalaisille kehittyneiden pelaajahahmojen tai esineiden muodossa. Stephenson on asettanut tämän "farmaamisen" T'Rainin liiketoiminnan ytimeen.
Stephenson luotaa romaaneissaan ja romaaniensa ulkopuolella mm. esseissään teknologioiden historiaa, mahdollisuuksia ja sosiaalisia seurauksia. Romaanissaan Snow Crash (1992) hän valjasti ensimmäisenä sanskriitinkielisen sanan avatar sen nykyiseen käyttöönsä ja ohimennen ideoi mm. Google Earth -palvelun, mistä Reamde antaa kirjailijalle kuuluvaa tunnustusta.
The opening screen of T'Rain was a frank rip-off of what you saw when you booted up Google Earth. Richard felt no guilt about this since he had heard that Google Earth in turn was based on an idea from some old science fiction novel.Reamden barokkimainen runsaus ei syystä tai toisesta kuitenkaan haittaa romaania. Teknologia on alati läsnä. Vaikka unkarilaisen järjestelmäasiantuntijan nettikahvilassa tekemä GNU/Linux -asennus ei suoraan kuljeta tarinaa eteenpäin, se on yksityiskohta, joka virittää ammattilaisen toimintaan uskottavuutta. Kuvaus Makarov-pistoolin erikoisesta varmistinmekanismista ei tunnu väkinäiseltä täpärässäkään tilanteessa. Kerronta paikoin hidastuu, mutta se ei juutu, ja romaani kulkee (melenderiläisittäin) sirkustemppujensa välissä tai varassa erinomaisesti.
Lisää aiheesta:
- Stephenson, Pynchon, and Style. Polytropos, 2003.
"Kuvaus Makarov-pistoolin erikoisesta varmastinmekanismista" ... Stephenson <3
VastaaPoistaAuts! Pitäisi lukea varmistin. Tekstit lähtevät yhdeltä istumalta, ja valitettavasti se näkyy. :-)
Poista"Is that true Makarov or the Hungarian variant?" Jones asked, in a light, conversational tone. "Difficult for me to make out the markings at this distance."
Jos virhe oli sinun, en huomannut sitä copypastettaessa. Olen jättänyt Stephensonit väliin Renaissance Cyclen jälkeen, tällä arvostelulla voisi palatakin kirjailijan pariin.
PoistaVirhe oli minun. Varmastin sen.
PoistaStephensonin kerronnallinen runsaus ja vaivattomuus ovat tietysti houkuttelevia, mutta tekemäni (tai löytämäni) rinnastuksen jälkeen minua alkoi kiinnostaa Pynchon. Ehkä tässä menee vielä muutama kirja ihan jotain muuta, mutta sitten...